Een voetbaltafel surprise maken

18 november 2020

Het kan je niet ontgaan zijn, de feestdagen staan weer voor de deur. En hoewel we door het corona virus nog niet helemaal zeker weten óf en vooral hoe we pakjesavond en kerst kunnen gaan vieren, willen we deze gezellige periode niet zomaar stilletjes voorbij laten gaan.

Bij gezinnen waar de kinderen al wat ouder zijn, of bij verschillende vriendengroepen in het hele land is het al jarenlang een leuke traditie om voor elkaar een surprise te maken, met daarin een cadeautje verstopt. We weten uit ervaring dat het maken van zo´n surprise nog best een opgave kan zijn en daarom helpen we je graag. Met deze do-it-yourself voetbaltafel maak je zeker indruk op iedere voetbal- en tafelvoetbal liefhebber.

Maar hoe maak je nou zo’n toffe voetbaltafel. Dat zullen we hier stap voor stap aan je uitleggen.

Hoe maak je een voetbaltafel surprise?

Benodigdheden:

– een kartonnen doos
– een stuk karton in dezelfde afmeting als de onderkant van de doos
– stangen of stokken (aantal en lengte afhankelijk van de grootte van de voetbaltafel die je maakt)
– tafelvoetbalpoppen (aantal afhankelijk van het aantal stangen dat je gaat gebruiken)
– tafelvoetbal balletje
– een schaar
– een rolmaat of duimstok

extra benodigdheden die jouw kartonnen voetbaltafel nog cooler maken

– handvatten (aantal afhankelijk van het aantal stangen dat je gaat gebruiken)
– verf, gekleurde stiften, inpakpapier of washi tape.

Stap 1 Van kartonnen doos tot unieke tafelvoetbal bak

Maak de kartonnen doos aan de onderkant dicht, de bovenkant mag je open laten. Vouw de flappen naar binnen of knip ze af. Je kunt nu de doos versieren. Bijvoorbeeld door er een voetbal stadion op te tekenen, of hem met een vrolijk gekleurd inpakpapier te bedekken. Zo wordt jouw kartonnen voetbaltafel helemaal uniek.

Stap 2 Verstop je cadeautje

Dit is een belangrijke stap. Je wilt natuurlijk niet dat je cadeautje meteen gevonden wordt door degene die jouw surprise ontvangt. Je gaat daarom een dubbele bodem maken in de tafelvoetbal surprise. Leg het ingepakte cadeautje onder in de versierde kartonnen doos en leg hem, als dat nodig is, vast met opvulmateriaal zoals piepschuim.
Daarna is het losse stuk karton aan de beurt. Dit wordt het speelveld van de voetbaltafel. Het is dus leuk om hier bijvoorbeeld een voetbalveld op te schilderen. Leg het stuk karton in de voetbaltafel, zodat het je cadeautje helemaal afdekt.

Stap 3 Gatenk(l)aas

De volgende stappen zijn iets ingewikkelder. We gaan nu namelijk de tafelvoetbal stangen aan de voetbaltafel bevestigen. Voor onze stangen hebben we gebruik gemaakt van metalen buizen, maar je kunt hier bijvoorbeeld ook houten stokken voor gebruiken. Hoe groter je jouw voetbaltafel van karton maakt, hoe langer ook de stangen moeten zijn. Gebruik je rolmaat om precies te weten te komen welke lengte jij nodig hebt voor jouw voetbaltafel. Ook het aantal stangen is afhankelijk van de grootte van jouw voetbaltafel, wij hebben 4 stangen gebruikt, 2 per team dus.

Om de stangen te bevestigen, maak je eerst gaten in de zijkant van je voetbaltafel, dit kun je bijvoorbeeld doen met een schaar. Let hierbij op dat je dit rustig doet, zodat je jezelf niet verwond. Gebruik je rolmaat om ervoor te zorgen dat de gaten steeds even ver uit elkaar komen. Maak de gaten niet te laag, hierdoor komen de voetbalpoppen namelijk op het speelveld te liggen en kun je de stangen niet meer draaien.

Stap 4 Bevestig de voetbalstangen

Bevestig nu de stangen aan de voetbaltafel. Doe dit door eerst over één kant van de stang een handvat te schuiven (je kunt een handvat ook vervangen door bijvoorbeeld washi tape om het uiteinde van de stang te wikkelen). Schuif nu de stang door het gat aan één kant van de voetbaltafel. Nu kun je de voetbalpoppen bevestigen. Hoeveel poppetjes er op een voetbaltafel gaan is afhankelijk van het model. Op een professionele voetbaltafel is de verdeling als volgt:

Wij hebben een stang met 1 pop en een stang met 2 poppen per team, maar je kunt hier natuurlijk zoveel poppen gebruiken als je wilt.
Steek vervolgend de stang door het tegenover liggende gat van de voetbaltafel. De stang steekt nu helemaal door de tafel heen. Schuif vervolgens het tweede handvat op het uiteinde van de stang, de voetbalpoppen kunnen er nu niet meer af glijden. Voor onze voetbaltafel hebben we echte voetbalpoppen gebruikt. Je kunt deze natuurlijk ook vervangen door bijvoorbeeld wasknijpers. Print hierbij een afbeelding uit van een voetbalpop of een bekende voetbalspeler en plak die op de wasknijper voor een échte tafelvoetbal look. Als de poppen niet goed blijven zitten op de stang kun je ze vast maken met een beetje vloeibare lijm.
Herhaal deze stap totdat alle stangen op z’n plek zitten.

Leg nu als laatste het tafelvoetbal balletje op het speelveld en je voetbaltafel van karton is nu helemaal klaar om mee te spelen!

Liever een voetbaltafel kopen?

Heb je nou helemaal geen tijd om zo’n leuke voetbaltafel van karton te maken, dan kun je bij ons natuurlijk ook altijd een échte voetbaltafel kopen. In onze webshop vind je modellen voor iedereen. Wat denk je bijvoorbeeld van de vernieuwde Mini Soccer. Dit leuke kleine tafelmodel voetbaltafeltje is het ideale cadeau voor alle kinderen die van voetbal en tafelvoetbal houden.

Ga je liever voor het grotere werk, dan is de voetbaltafel Tactic misschien wel iets voor jou. Deze voetbaltafel met professionele eigenschappen kan tegen een stootje en kan zelfs gebruikt worden door de meest fanatieke tafelvoetbal spelers.

Je ziet het. Het maakt niet uit of je je een voetbaltafel zelf maakt, óf er gewoon eentje aanschaft. Deze feestdagen hoef jij je als tafelvoetbal liefhebber niet te vervelen!