Hoe onderhoud je een sjoelbak?

Vaak moet je naar zolder lopen als je een potje wil sjoelen. De sjoelbak krijgt meestal een plekje in huis, waar je niet zoveel komt.

Hoe vervelend is het, als je er dan achter komt dat het hout is kromgetrokken, of dat de sjoelstenen niet meer lekker door de sjoelbak glijden. Geen paniek, want met deze handige tips kun je dit voorkomen en zorg je ervoor dat je sjoelbak op de juiste manier wordt onderhouden.

Temperatuur

Sjoelbakken zijn (meestal) gemaakt van hout, dus is het belangrijk dat je ‘m hetzelfde behandelt als andere houtproducten. Hoewel we voor het maken van sjoelbakken het meest geschikte hout uitkiezen zal het altijd werken, dat wil zeggen dat het uitzet en krimpt bij temperatuur wisselingen.

Berg je sjoelbak dan ook op, op een plek die niet te warm of te koud is, of waar de temperatuur vaak verandert. Hiermee voorkom je dat de sjoelbak krom trekt.

Staand neerzetten

Een andere manier om het kromtrekken van je sjoelbak tegen te gaan is door de bak staand neer te zetten, met de kant waar de sjoelschijven zitten naar beneden.

Vocht- en stofvrij opbergen

We weten allemaal wat er gebeurt als hout met vocht in aanraking komt. Het hout zal bol gaan staan en kromtrekken. Dat geldt ook voor sjoelbakken. Zet de sjoelbak dus niet neer in een ruimte waar het vochtig kan worden, zoals in de schuur.

Om je sjoelbak nog meer te beschermen kun je ‘m ook opbergen in een speciale sjoelbakhoes. Zo bescherm je de sjoelbak tegen vuil, stof en licht en blijft hij lang mooi.

Wat moet je niet doen? De sjoelbak schoonmaken met een schoonmaakmiddel.

Hoe maak je een sjoelbak glad?

Wanneer je een nieuwe sjoelbak koopt, zal het waarschijnlijk zo zijn dat ‘ie niet zo glad is als je gewend was bij de oude. Dat klopt. Over je oude sjoelbak zijn al jaren sjoelstenen gegleden, wat het speelveld als het ware heeft gepolijst. Als je dus meer speelt zal de nieuwe sjoelbak vanzelf gladder worden.

Als het speelveld van je sjoelbak na verloop van tijd toch weer wat stroever wordt, zijn er meerdere manieren waarop je ‘m weer glad maakt:

• Aardappelzetmeel of Sjoelpoeder. De enige en allerbeste oplossing. Niet teveel strooien, want dan vliegen de stenen de bak uit.

Neem de sjoelbak af met vochtige doek en maak ‘m goed droog. Strooi daarna een klein beetje poeder over het speelveld en laat een paar sjoelschijven door de sjoelbak glijden. Na een paar keer speelt je sjoelbak weer als nieuw.

Doe het volgende niet

• Op andere plekken wordt nog wel eens meubelspray geadviseerd. Dat wordt soms vanaf de fabriek nog wel eens gedaan, daarna liever niet meer. Waarom? Meubelspray zorgt ervoor dat het speelveld vet wordt, met als gevolg dat de stenen ook vet worden. Hierdoor gaan de stenen snel plakken. Dit bevordert het glijden uiteraard niet.
  • Vogelzaad of peperkorrels. Ook deze tips lees je nog wel eens op andere plaatsen, maar niet doen! Het zorgt wel voor een laagje tussen de bak en de schijven, waardoor de stenen beter glijden, maar het nadeel is dat het speelveld van de sjoelbak dan wegslijt.

Hoe kan ik mijn sjoelstenen schoonmaken?

Sjoelstenen kunnen na veelvuldig gebruik wat vies of vettig worden. Het gebruik van meubelwax op de sjoelbak, zoals sommige websites adviseren, is een slechte tip. Dit maakt de schijven juist vettiger en belemmert het glijden.

Hier zijn een paar stappen om ze op de juiste manier schoon te maken:

• Droog afvegen: Begin met het droog afvegen van de stenen met een zachte doek om stof en los vuil te verwijderen.
  • Licht opschuren: Als de stenen nog steeds vies of kleverig aanvoelen, kun je ze heel licht opschuren met zeer fijn schuurpapier. Doe dit voorzichtig en gelijkmatig om te voorkomen dat de stenen ongelijk worden of te veel slijten.
  • Aardappelzetmeel: Sjoelpoeder of aardappelzetmeel kan helpen om de stenen minder vet te maken en de glij-eigenschappen te verbeteren. Breng een dun laagje aan op de stenen en wrijf het in met een zachte doek.

Om je verder een idee te geven: bij officiële sjoelwedstrijden worden de stenen elke 10 wedstrijden vervangen.

Hoeveel stenen heeft een sjoelbak?

Dan een vraag die veel mensen bezighoudt. Hoeveel stenen heeft een sjoelbak nu eigenlijk? Het antwoord is simpel, een sjoelbak heeft 30 stenen.

Wat heeft dit eigenlijk met onderhoud te maken? Alles. Iedereen die op zoek is naar het antwoord op deze vraag, wil weten of de set helemaal compleet is. En wat moet je doen als je sjoelbak er een paar mist? Dan kun je hier losse sjoelstenen kopen. Onze sjoelstenen zijn holgedraaid, waardoor ze beter glijden.

Je kunt de stenen dus los kopen, maar ook per hele doos met daarin 30 sjoelschijven.

Bekijk alle sjoelstenen

Onderdelen voor een sjoelbak

Een sjoelbak wordt geleverd met een aantal onderdelen en accessoires die niet vast aan de bak zitten. En die kunnen door verlies of een andere reden toe zijn aan vervanging. Maar het kan ook zijn dat je geen lege sjoelscore formulieren meer hebt.

Ook hebben we afdekplankjes om de sjoelstenen tijdens het opbergen op hun plek te houden, of een tussenschot om voor de poortjes van de sjoelbak te zetten, zodat ze stenen er niet uit kunnen glijden.

Bekijk alle sjoelaccessoires