Biljart onderdelen

Een biljartkeu bestaat uit een aantal onderdelen. De belangrijkste daarvan is misschien wel de pomerans. Met dit topje van de keu stoot je namelijk de biljartbal in de juiste richting. In de webshop van Heemskerk kun je verschillende soorten pomeransen kopen.

Toont alle 8 resultaten

De pomerans zorgt ervoor dat, je tijdens het stoten, de biljartbal beter naar je hand kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld de snelheid regelen en de bal bepaalde effecten meegeven. Om die effecten te versterken kun je de pomerans stroef maken met speciaal biljartkrijt.

Welke pomerans heb ik nodig?

De pomerans die jij nodig hebt hang af van de keu die je gebruikt. Bekijk goed welke maat je nodig hebt en hoe de pomerans bevestigd moet worden op jouw keu. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een schroefverbinding, of de pomerans wordt op de keu gelijmd.

Om erachter te komen welke pomerans je het beste kunt kopen, kijk je naar de oude pomerans die op je keu zit. Vervang je pomerans altijd door een zelfde soort. Het lijkt logisch, maar een schroefpomerans past niet op een keu die normaal een lijmpomerans heeft. Weet je niet precies welke pomerans er op jouw keu zat, dan kan een schuifpomerans de oplossing zijn. Deze pomerans is bevestigd aan een kunststof dop die over de keu geschoven kan worden.

Hoe vervang ik een pomerans?

Schroefpomeransen en schuifpomeransen zijn eenvoudig te vervangen. Voor lijmpomeransen ligt dat iets anders. Allereerst moet je zorgen dat de oude pomerans volledig van de keu verwijderd is. Daarna maak je zowel de keu als de pomerans ruw met schuurpapier en brengt een druppeltje pomeranslijm aan. Je plaatst de pomerans op de keu en houdt hem op zijn plaats met een lijmklem. Als laatste vorm je de pomerans zodat die aan alle kanten glad is.

Het vervangen van een pomerans is een nauwkeurig karwei. Het is dus belangrijk dat het zorgvuldig gebeurd en je de juiste producten gebruikt. Wanneer je zelf je pomerans vervangt raak je bekend met het materiaal en kun je dus het beste uit je biljartspel halen. Als je toch liever een kenner jouw pomerans laat vervangen, vraag dan eens rond bij een plaatselijke biljartvereniging. Hier zijn altijd wel enthousiaste mensen te vinden die dit klusje willen uitvoeren.