Hoeveel ruimte heb je nodig voor een tafeltennistafel?

Hoe groot is een tafeltennistafel?

Laten we eens uitgaan van het volgende gegeven: je wilt een tafeltennistafel, maar past deze wel in de ruimte die daarvoor beschikbaar is?

Dan beginnen we met de grootte van de pingpongtafel zelf. Er zijn minitafels, miditafels en er zijn full-size tafeltennistafels met formaten, die ook bij officiële wedstrijden worden gebruikt.

Soort Lengte Breedte Hoogte Nethoogte
Mini 90 cm 45 cm 76 cm 15,25 cm
Midi 150 cm 75 cm 76 cm 15,25 cm
Wedstrijdformaat 274 cm 152,5 cm 76 cm 15,25 cm

Kan de tafeltennistafel in de ruimte komen?

Onze tafeltennistafels kunnen gemonteerd geleverd worden. Belangrijk is dus dat de weg die naar de ruimte leidt, goed begaanbaar is en ruim genoeg.

Moet de tafeltennistafel naar de zolder? Houd er dan rekening mee of het trapgat wel groot genoeg is om de pingpongtafel doorheen te tillen.

Verpakking

Ook als je een tafel niet gemonteerd wilt ontvangen, is het goed om te weten dat de verpakking van de doos ook al een behoorlijke omvang heeft. De doos van de populaire Heemskerk Novi 2400 heeft een afmeting van 162 cm bij 144 cm. De hoogte van de doos is 10 cm.

Hoeveel ruimte heb je nodig voor een tafeltennistafel?

Om thuis op een tafeltennistafel te spelen, heb je voldoende ruimte nodig voor de tafel, maar hoeveel?

Schrik niet. De Internationale Tafeltennisbond schrijft voor wedstrijden een ruimte voor van 14 meter bij 7 meter. Dit lijkt een enorme hoeveelheid ruimte, maar begrijp goed dat deze afmetingen voor professionele tafeltennisspelers echt nodig zijn.

3,5 meter bij 6 meter

Zij spelen op flinke afstand van de tafel en het meeste van de tijd niet direct aan de tafel. Voor een recreatieve speler, die pingpong vooral als hobby ziet, zijn dit op geen enkele manier realistische afmetingen.

Om een goed idee te krijgen van hoe een tafeltennistafel in jouw ruimte zal passen, raden we je aan om eerst plakband te gebruiken om de grootte op de vloer of het tapijt te schetsen om echt te begrijpen hoe groot een tafeltennistafel op ware grootte werkelijk is.

Ons advies is dat de ruimte die je nodig hebt als beginnend of recreatieve speler ongeveer de afmeting moet hebben van 6 meter bij 3,5 meter.

Meer ruimte voor geoefende speler

Een kamer van 6 meter bij 3,5 meter lijkt best groot, maar dit geeft spelers wel de mogelijkheid om iets verder van de tafel af te spelen.

Zeker in het begin, en met kinderen, zal niet de hele ruimte rondom de tafel benut gaan worden. Veel beginners hebben de neiging om dicht bij de tafeltennistafel te spelen, maar je zult zien, dat je na een aantal weken of maanden sneller op grotere afstand van de tafel zal spelen.

Outdoor tafels

Als je binnen tegen beperkingen aanloopt, maar je hebt buiten wel voldoende ruimte, dan is een outdoor tafeltennistafel wellicht nog een oplossing. Let er wel op dat je een indoor tafel niet buiten laat staan, want de tafeltennisbladen die hiervoor gebruikt worden kunnen niet tegen regen.

Bekijk alle tafeltennistafels voor buiten