Airhockey

Airhockey, ooit alleen maar een hoogtepunt in de arcadehallen, is nu een fenomeen waarbij de airhockey tafel een vast plekje veroverd heeft in kantoren, (sport)kantines en slaapkamers.

Deze sport combineert de opwinding van snelheid, de behendigheid van hand-oogcoördinatie en de competitieve geest. Met zijn toenemende populariteit biedt airhockey niet alleen amusement, maar stimuleert het ook reactiesnelheid en strategisch denken. Een airhockeytafel is meer dan een spel – het is een investering in plezier en gezonde competitie.

Airhockey is een spel voor iedereen. Er zijn in onze webshop dan ook airhockeytafels te vinden in verschillende afmetingen. Voor de kleintjes is er de Wasplay, die op iedere tafel gezet kan worden. En voor wie echt professioneel aan de slag wilt is er de airhockeytafel Coliseum, met een sterk metalen speelveld. Alle airhockeytafels worden geleverd inclusief pucks en pushers.

Hoe speel je airhockey?

Airhockey, soms dus ook icehockey genoemd, is een spel dat je speelt op een airhockeytafel. Met een zogeheten pusher probeer je een plastic schijfje bij je tegenstander in het doel te schuiven om punten te scoren. Wie zo de meeste punten maakt wint het spel.

In het speelveld van de airhockeytafel zitten kleine gaatjes waar lucht doorheen wordt geblazen. De puck zweeft als het ware op die lucht waardoor die heel snel beweegt. Wanneer je echt goed wilt worden in airhockey is een goede hand-oog coördinatie dan ook essentieel.  Airhockey wordt daarom ook weleens ingezet bij de training van andere sporten om juist die snelheid te bevorderen.

Wat zijn de regels van airhockey?

Bij officiële airhockey toernooien zijn er een heleboel regels. De belangrijkste hiervan is: Degene die het eerst 7 punten scoort, wint de game. Het aantal games dat gewonnen moet worden is per airhockey wedstrijd verschillend.

Uiteraard zullen de regels anders zijn wanneer je met vrienden een spelletje airhockey speelt in de speelhal. Dan geldt vaak dat de speler die de meest punten heeft gescoord, op het moment dat de speeltijd afgelopen is, het spelletje wint.
Andere regels bij airhockey toernooien zijn:

• De airhockey puck mag door elke kant van de pusher geraakt worden. Je mag daarbij ook aan elke kant van jouw helft van de airhockeytafel staan.
  • Wat niet mag, is om de pusher bovenop de puck neer te zetten om hem te stoppen.
  • Je mag de airhockeypuck alleen met je handen aanraken als er gescoord is. Gebeurd dit tijdens het spel, dan heet dat “palming” en gaat de puck naar de tegenstander.

Er zijn nog veel meer regels bij airhockey, teveel om hier op te noemen. Wil je meer informatie over airhockey, de regels, of onze airhockeytafels? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Veelgestelde vragen

Hoe maak je een airhockey tafel schoon?