Sjoelstenen

Sjoelen is in Nederland al eeuwenlang razend populair. Bij elke Heemskerk sjoelbak worden de sjoelstenen standaard meegestuurd. Door onze jarenlange ervaring en samenwerking met de Algemene Nederlandse Sjoelband (ANS) weten wij hoe wij de beste sjoelstenen moeten maken. Onze stenen zijn dan ook hol gedraaid en niet plat, zodat ze beter over het speelveld van de sjoelbak glijden.

Zijn jouw oude stenen aan vervanging toe, of is er per ongeluk één kwijt geraakt? Geen nood, we verkopen ze ook los.

Toont alle 4 resultaten

Een onmisbaar onderdeel van het sjoelen zijn de sjoelstenen, want zonder die kleine houten schijfjes kun je immers niet sjoelen. Onze stenen zijn gemaakt van beukenhout en hebben dus de beste eigenschappen die een sjoelsteen nodig heeft.

Wanneer zit een sjoelsteen ‘erin’?

De regels die door de Sjoelbond zijn opgesteld vertellen ons dat een sjoelsteen ‘erin’ zit (en er dus punten gescoord zijn) als de sjoelsteen helemaal onder het poortje door is geschoven. Wanneer de sjoelschijf dus nog half onder het poortje van de sjoelbak ligt, telt de score niet.

Deze regel wordt bij officiële wedstrijden gebruikt, maar wanneer je thuis speelt kunnen er hele andere regels gelden. Zo wordt er vaak afgesproken dat na het spelen van alle stenen een recht voorwerp (of je vinger) langs de poortjes wordt geschoven. Schuif de sjoelsteen naar buiten, dan tellen de punten niet. Schuift de steen onder het poortje door en het vak in, dan zijn de punten voor jou. Het belangrijkste is dat je deze regel van tevoren goed met elkaar afspreekt, dat voorkomt vliegende sjoelstenen.

Wat is de officiële afmeting van een sjoelsteen?

Tijdens officiële sjoelwedstrijden, die georganiseerd worden door de Algemene Nederlandse Sjoelbond, mogen alleen sjoelstenen gebruikt worden die een doorsnede van 52 mm hebben. De dikte van deze sjoelstenen is 12,5 mm.

Uiteraard vind je ook wedstrijd sjoelstenen bij Heemskerk. Deze stenen zijn ook nog eens holgedraaid en hebben afgeronde kanten, zodat ze extra goed glijden en niet vacuüm zuigen aan de sjoelbak. Behalve het wedstrijdformaat sjoelschijf hebben wij ook de mini sjoelsteentjes in ons assortiment. Deze kleine schijfjes hebben een diameter van 28 mm en zijn speciaal bedoeld voor onze mini sjoelbak.

Heb je vragen over de regels van sjoelen of over onze sjoelstenen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag met al je vragen.