Sjoel accessoires

Om te kunnen sjoelen heb je niet veel nodig. Een sjoelbak en sjoelstenen zijn al genoeg. Toch zijn er een aantal sjoel accessoires die het oud-Hollandse spelletje nóg leuker kunnen maken!

Toont alle 5 resultaten

De sjoelbak is bijna onmisbaar in Nederlandse huishoudens. En omdat je natuurlijk zo lang mogelijk wilt kunnen genieten van je sjoelbak hebben we een aantal tips voor het onderhouden en opbergen van de bak:

-Zet de bak in een ruimte die niet te warm is en vrij is van vocht.
-Zet de sjoelbak bij voorkeur rechtop.
-Maak je speelveld weer glad door er sjoelpoeder op te strooien.

Op deze manier voorkom je dat het hout krom trekt en blijft het speelveld altijd mooi glad.

Wat zijn de spelregels van sjoelen?

Er zijn meerdere varianten van sjoelen en dus ook meerdere spelregels. Maar bij de meest gebruikte variant, krijg je per sjoelschijf het aantal punten van het vakje waar hij in terecht komt. Heb je in alle vier de vakjes een sjoelsteen gegooid, dan krijg je niet 10, maar 20 punten. In totaal kun je (inclusief bonuspunten) 156 punten halen.

Om punten te scoren krijg je drie beurten om de sjoelschijven door de poortjes van de bak te gooien. Wanneer je in 1 beurt het maximale aantal punten scoort, krijg je nog 2 extra sjoelstenen. Doe je dan in 2 beurten dan krijg je nog 1 extra sjoelsteen. Een totaal overzicht van regels en onderhoud is te vinden in ons spelregelboekje: Sjoelen Spelregels en Onderhoud

Hoe kun je de punten bijhouden bij sjoelen?

Om de punten bij sjoelen bij te houden is er een handig hulpmiddel, namelijk sjoel scoreformulieren. Op deze formulieren kun je precies bijhouden wie er aan de beurt is, hoe vaak er al gegooid is en hoeveel punten daarbij zijn gescoord.

Met de score formulieren voor sjoelen raak je nooit de score meer kwijt en behoort valsspelen tot het verleden. Je vindt de sjoel score formulieren van Heemskerk in de webshop, samen met de sjoelbakken, sjoelschijven en een speciale sjoeltafel waarop je iedere bak kunt leggen.

Vanaf welke leeftijd kun je sjoelen?

Sjoelen is een spel voor iedereen, van jong tot oud. Zelfs met kinderen vanaf ongeveer 4 jaar kun je al sjoelen op een mini sjoelbakje. Houd er wel rekening mee dat de sjoelsteentjes klein zijn, let dus goed op dat kinderen die niet in hun mond stoppen.

Ook oudere mensen kunnen erg genieten van een potje sjoelen. Maar helaas is het niet meer voor iedereen weggelegd. Wanneer je bijvoorbeeld kracht in je armen verliest kan het schuiven van de sjoelstenen moeilijker worden. Daarom hebben we een heuse sjoelkatapult ontwikkeld. Hiermee is sjoelen weer écht voor iedereen!