Hoeveel ruimte heb je nodig voor een voetbaltafel?

Waar moet je op letten?

Het is belangrijk om te begrijpen hoeveel ruimte of vierkante meter er nodig is in een speelkamer, de kantine of de zolder, zodat je weet of een voetbaltafel er goed in past.

Net zoals je moet meten voor een pooltafel, rekening houdend met voldoende ruimte, zodat iedereen het spel kan spelen en niet er alleen voldoende ruimte is voor de tafel, maar niet voor de spelers.

Het laatste dat je wil, is een tafel kopen, deze opzetten en er vervolgens achter komen dat je niet genoeg ruimte hebt om de stangen heen en weer te bewegen, zonder de muur te raken.

We gaan hieronder in op alle vragen die er zijn over de grootte van een voetbaltafel.

Bekijk alle voetbaltafels

Welke afmeting heeft het speelveld?

Het speelveld van een officiële ITSF (de internationale tafelvoetbalbond) voetbaltafel kan, net als een door de KNVB goedgekeurd voetbalveld, variëren. Hoe groot is nu een speelveld van een voetbaltafel? Je kunt bij de afmetingen van een tafelvoetbalveld uitgaan van een lengte van ongeveer 110 tot 120 centimeter en een breedte 64 tot 70 centimeter.

Hier een aantal afmetingen van Heemskerk voetbaltafels:

Hoe groot is een voetbaltafel?

Een tafelvoetbal moet in een ruimte staan met voldoende ruimte om de tafel heen, zodat de stangen (rods) en de spelers voldoende ruimte hebben. Om die ruimte te bepalen moet je weten hoe groot een voetbaltafel zelf is.

De afmetingen van een voetbaltafel variëren. Grofweg kun je uitgaan van een lengte tussen ongeveer 1,30 meter en 1,55 meter. Qua breedte kun je uitgaan van een voetbaltafel die varieert tussen de 75 centimeter en de 1,05 meter. Dit zijn wel de maten zonder de stangen. Die zijn in deze afmetingen dus niet meegenomen.

Hoe groot zijn Heemskerk voetbaltafels? Hier een paar voorbeelden:

• Soccer School voetbaltafel | lengte 134  cm x breedte 110 cm  x hoogte 90 cm
  • Ranger voetbaltafel | lengte 121,5 cm x breedte 61 cm x hoogte 80,5 cm

Hoeveel ruimte is nodig rond de voetbaltafel?

Met de afmetingen van de tafel ben je er dus nog niet helemaal.

Dus hoeveel ruimte heb je nu nodig in je speelkamer om een voetbaltafel te plaatsen. Onthoud dat om ruimte te maken voor mensen om echt naast de tafel te spelen, je rekening moet houden met ongeveer 1 meter aan elke kant van de tafel om relaxed te kunnen spelen, vooral voor mensen die gebogen aan de tafel staan en dus iets meer ruimte nodig hebben.

Als we uitgaan van een voetbaltafel van 75 centimeter bij 1,5 meter, dan moet je rekening houden met het volgende gebied rondom de voetbaltafel:

• 2 meter in de lengte van de tafel naast de voetbaldoelen;
  • 2,75 meter in de breedte, waarbij je rekening houdt met de stangen en de spelers.

Ook handig om te weten

Er zijn een paar extra dingen waar je rekening mee kunt houden, zoals of de voetbaltafel de balletjes via de zijkant laat terug rollen (Heemskerk Tactic en Soccer School) of dat de ballen achter het goal terug kunnen worden gepakt (Heemskerk Bullet). Voetbaltafels waarbij de balletjes aan de zijkant terugkomen zijn handig omdat je de tafel dan dichter bij de muur kunt plaatsen. Spelers hoeven de bal niet terug te halen door dit achter het doel van de tafel te doen.

Wil je de afmetingen van een bepaalde Heemskerk tafel weten? Per model hebben we alle afmetingen vermeld.

Bekijk alle voetbaltafels