De spelregels van Tafelvoetbal

09 juli 2021

Als het gaat om tafelvoetbal dan zullen de meeste mensen voor het grootste gedeelte hun eigen regels bedenken. Logisch, want wanneer je een potje tafelvoetbal wilt spelen op school, of op kantoor, dan zit je er niet op te wachten om eerst het hele reglement van de tafelvoetbal bond door te nemen.
Maar zoals bij alle sporten en spellen is het best handig om een set basisregels te hebben, waardoor het spel eerlijk verloopt. Daarom hebben wij de belangrijkste regels van tafelvoetbal voor je op een rijtje gezet.

Algemene Spelregels van Tafelvoetbal

Meer scoren dan de tegenstander

Het klinkt vast heel logisch, maar het doel van tafelvoetbal is om meer doelpunten te maken dan je tegenstander. Doe je dit, dan win je de wedstrijd.

Win de meeste sets

Een standaard wedstrijd tafelvoetbal gaat tot 5 goals. De eerste die de 5 bereikt wint de set. Wedstrijden worden gewonnen door 2 van de 3 sets of 3 van de 5 sets te winnen.

Single, dubbel of teams (4 tot 6 spelers)

Tafelvoetbal kun je in verschillende samenstellingen spelen.
– Bij een “single” wedstrijd speel je 1 tegen 1, je bedient dan dus zowel de aanvallende en de verdedigende stangen.
– Speel je een “dubbel” wedstrijd, dan speel je samen met een maatje tegen een ander team van 2 spelers. Bij deze variant verdeel je de aanvallende en verdedigende stangen tussen jullie beide. Een “dubbel” team kan bestaan uit 2 personen van hetzelfde geslacht of uit een man en een vrouw, in dat geval noem je het “dubbel gemixt”.
– Ook kunnen er “teams” wedstrijden worden gespeeld. Teams bestaan uit 4 tot 6 spelers. Zij spelen afzonderlijk “single” of “dubbel” wedstrijden tegen een ander team en kunnen per gewonnen wedstrijd punten verdienen voor hun team.

Spelregels tijdens het spelen

Fairplay

De belangrijkste regel (voor elke sport) is misschien wel fairplay en respect voor je tegenstander. Schud elkaar daarom (als dat kan) de hand en vraag bij de start én bij een hervatting van de wedstrijd altijd of de ander klaar is om te beginnen.

De aftrap

Voor de aftrap van de wedstrijd leg je de bal onder de middelste pop van de 5-stang. Als alle spelers klaar zijn speel je de bal altijd eerst twee keer naar een andere pop van de 5-stang voordat je hem naar een andere stang mag spelen. Dit geldt zowel bij het begin van de wedstrijd als bij iedere spelhervatting.

Balbezit

Om het spel tijdens een potje tafelvoetbal snel te houden, is er een limiet aan het aantal seconden dat je de bal bij een bepaalde stang mag houden. Je moet de bal dus overspelen naar een andere stang, voordat de tijd om is. Per stang is dit verschillend:
3-stang                          15 seconden
5-stang                          10 seconden
Goalie stang                15 seconden

Dode bal

Een dode bal kennen we allemaal. De bal ligt stil en je probeert uit alle macht om de bal te raken met een tafelvoetbalpop, maar je kunt er echt niet bij. Wanneer dit gebeurt wordt het spel hervat door het team dat balbezit heeft bij één van de volgende stangen:
Tussen de 5-stangen in           Hervat het spel bij de 5-stang
Achter de 5-stang                     Hervat het spel bij de dichtstbijzijnde Goalie stang

Bal uit de tafel

Of het nu bedoeld is, of misschien toch een beetje onkunde, soms schiet de bal uit de tafel. Dat betekend dat hij uit het kabinet is geschoten en iets buiten het speelgebied heeft geraakt, zoals bijv. de vloer, een kamermuur of het plafond.

De bal is niet uit het spel als ie uit de voetbaltafel vliegt en niks raakt of de buitenkant van de voetbaltafel raakt en weer terug het kabinet in rolt.
Het is niet toegestaan om de bal expres over de andere poppen heen te spelen.

Als de bal uit de tafel wordt gespeeld, dan hervat de tegenpartij het spel vanaf de goalie stang.

Goal

Het doel van tafelvoetbal is natuurlijk doelpunten maken. Je hebt een doelpunt gescoord als de bal volledig over de doellijn is, zelfs als ie daarna weer terug in de tafel komt.
Nadat er een doelpunt gescoord is neemt de tegenpartij de aftrap bij de 5-stang, tenzij door het doelpunt de wedstrijd gewonnen is.

Time-out

Spelers kunnen tijdens een potje tafelvoetbal een time-out aanvragen. Dit kan natuurlijk niet op ieder moment, maar alleen wanneer je in balbezit bent (de time-out gaat dan in wanneer de bal stopt), of tijdens een pauze.
Per team kunnen er 2 time-outs per game aangevraagd worden, deze time-outs duren van 30 seconden per keer.

Niet toegestaan/Fouten

360° draaien

Het is niet toegestaan om je poppen meer dan 360° te draaien. Hoe leuk het ook is om af en toe een harde zwaai aan de stang de geven, officieel mag het dus niet.

Bal stoppen of vastpinnen

Ook niet doen, de bal stoppen of tegen de tafel vastzetten met één van de poppen na een pass.

Spelbelemmeringen

Dan zijn er nog verschillende spelbelemmeringen die je op z’n minst een waarschuwing opleveren. Zo mag je de tegenstander niet afleiden van het spel door bijv. Time-out te roepen als je geen balbezit hebt. Zorgen dat tegenstander geen bezit van of controle over de bal kan krijgen d.m.v stoten, trekken, schudden of schokken is ook niet geoorloofd.

Regels m.b.t. de voetbaltafel

Waterpas

Voordat je aan de wedstrijd begint moet je ervoor zorgen dat de voetbaltafel waterpas staat. Hiermee voorkom je dat de bal vanzelf één kant op rolt.

Aanpassingen

Tijdens de pauzes van een potje tafelvoetbal mogen de handvatten vervangen worden, mag de bal worden schoongemaakt en is het toegestaan om de stangen te smeren, zodat ze weer soepel glijden.