Zo houd je jouw sjoelbak in topconditie

09 november 2021

De donkere dagen zijn weer aangebroken. En dat betekent dat ‘ie in veel Nederlandse huishoudens weer tevoorschijn wordt gehaald. De sjoelbak! Hoe vervelend is het, als je er dan achter komt dat het hout is kromgetrokken, of dat de sjoelstenen niet meer lekker door de bak glijden. Geen paniek, want met deze handige tips kun je dit voorkomen en

Je sjoelbak op de juiste manier opbergen

Temperatuur

Sjoelbakken zijn (meestal) gemaakt van hout, dus is het belangrijk dat je ‘m hetzelfde behandeld als andere houtproducten. Hoewel we voor het maken van sjoelbakken het meest geschikte hout uitkiezen zal het altijd werken, dat wil zeggen dat het uitzet en krimpt bij temperatuur wisselingen. Berg jouw sjoelbak dan ook op, op een plek die niet te warm of te koud is, of waar de temperatuur vaak veranderd. Hiermee voorkom je dat de sjoelbak krom trekt.

Staand neerzetten

Een andere manier om het kromtrekken van je sjoelbak tegen te gaan is door de bak staand neer te zetten, met de kant waar de sjoelschijven zitten naar beneden.

Vocht

We weten allemaal wat er gebeurd als hout met vocht in aanraking komt. Het hout zal bol gaan staan en kromtrekken. Dat geldt ook voor sjoelbakken. Zet de sjoelbak dus niet neer in een ruimte waar het vochtig kan worden, zoals in de schuur.

Om je sjoelbak goed te beschermen berg je ‘m op in een speciale sjoelbakhoes. Zo bescherm je de sjoelbak tegen vuil, stof en licht en blijft hij lang mooi.

Je sjoelbak glad maken/houden

begin met spelen

Wanneer je een nieuwe sjoelbak koopt, zal het waarschijnlijk zo zijn dat ‘ie niet zo glad is als je gewend was bij de oude. Dat klopt. Over je oude sjoelbak zijn al jaren sjoelstenen gegleden, wat het speelveld als het ware heeft gepolijst. Als je dus meer speelt zal de nieuwe sjoelbak vanzelf gladder worden.

de sjoelbak glad maken

Als het speelveld van je sjoelbak na verloop van tijd toch weer wat stroever wordt, zijn er meerdere manieren waarop je ‘m weer glad maakt. Zo kun je een meubelspray gebruiken, maar doe dit niet te vaak, want daar wordt het speelveld vet en blijven de stenen plakken. Een andere manier is om tussendoor sjoelpoeder (aardappelzetmeel) of fijn vogelzand te gebruiken.

Neem de sjoelbak af met vochtige doek en maak ‘m goed droog. Strooi daarna een klein beetje poeder over het speelveld en laat een paar sjoelschijven door de sjoelbak glijden. Je sjoelbak speelt weer als nieuw!

Losse sjoelonderdelen

Het sjoelpoeder om je sjoelbak weer glad te maken is los verkrijgbaar in onze webshop. Daarnaast vindt je hier ook verschillende losse sjoelonderdelen om jouw sjoelbak weer compleet te maken.

sjoelstenen kunnen na verloop van tijd kwijtraken. Je vindt ze bij ons per stuk óf in een set van 30 schijven. Ook de afdekplankjes om de sjoelstenen tijdens het opbergen op hun plek te houden zijn te bestellen in de webshop.