Waar zijn pingpongballetjes van gemaakt?

De samenstelling van pingpongballetjes heeft door de jaren heen verschillende veranderingen ondergaan. Het originele materiaal was kurk, maar celluloid werd later het standaardmateriaal voor pingpongballen. In het begin van de 20e eeuw waren de ballen 38 mm in diameter en werden ze veel gebruikt in tafeltennis. Het duurde echter niet lang voordat er verdere veranderingen plaatsvonden in de productie van pingpongballen.

Van 38mm naar 40mm

In het jaar 2000 vond er een belangrijke verandering plaats in de wereld van tafeltennis: de overstap van 38 mm ballen naar 40 mm ballen. Deze verandering was bedoeld om het spel aantrekkelijker te maken voor toeschouwers. Grotere ballen bewegen langzamer en zijn minder gevoelig voor spin, wat resulteert in langere rally’s. Dit werd gezien als een positieve verandering voor de sport.

Van celluloid naar plastic

Echter, de grootste verandering in de materiaalsamenstelling van pingpongballen vond plaats toen celluloid werd vervangen door plastic. Dit werd voornamelijk gedreven door veiligheidsvoorschriften, omdat celluloid een zeer brandbaar materiaal is. Plastic, en meer specifiek Acrylonitrile Butadiene Styrene (ABS) plastic, werd gekozen als het nieuwe materiaal voor pingpongballen.

Milieu

De overstap naar plastic ballen werd ook ingegeven door milieu- en kostenoverwegingen, aangezien plastic goedkoper en veelzijdiger is dan celluloid. Het gebruik van celluloid nam af en er waren nog maar enkele fabrieken in China die celluloid produceerden voor de productie van pingpongballen. De International Table Tennis Federation (ITTF) begon te investeren in plastic ballen om mogelijke leveringsproblemen te voorkomen.

ITTF

In 2013 kondigde de ITTF aan dat plastic ballen vanaf juli 2014 de nieuwe standaard zouden worden. Er was echter een overgangsperiode waarin celluloid ballen nog steeds waren toegestaan. Plastic ballen, ook wel polyballen of 40+ ballen genoemd, worden meestal gemaakt van ABS plastic. Dit materiaal is bekend vanwege zijn sterkte en veiligheid en wordt ook gebruikt in andere toepassingen zoals pijpen, Lego en 3D-printerfilament.

Introductie

Bij de introductie van de plastic ballen waren er echter enkele uitdagingen. Kwaliteitscontrole was een serieus probleem, omdat de ballen niet perfect rond waren en gemakkelijk konden breken. Dit zorgde voor frustratie bij veel spelers. Daarnaast was er ook een beperkte beschikbaarheid van de nieuwe ballen, waardoor spelers en clubs snel wilden inslaan.

Invloed op het spel

De overstap naar plastic ballen had ook invloed op het spel zelf. Na de introductie van plastic ballen moesten spelers hun slagen aanpassen aan de verminderde spin en snelheid van de ballen. Dit had vooral invloed op gevorderde spelers, terwijl beginners mogelijk minder verschil merkten. Sommige spelers profiteerden van de verandering, zoals degenen die snelle slagen direct na de stuit prefereren.

Overstap

Echter, niet alle spelers waren blij met de overstap naar plastic ballen. Choppers, bijvoorbeeld, werden benadeeld omdat de nieuwe ballen minder spin behielden bij het snijden van de bal. Bovendien zorgde de verhoogde veerkracht van de ballen ervoor dat tegenstanders beter konden aanvallen met loops of smashes.

Goede kwaliteit

Na verloop van tijd zijn de fabrikanten erin geslaagd de kwaliteit van de plastic ballen te verbeteren. Tegenwoordig zijn er veel goede opties beschikbaar. Voor trainingen zijn er ook veel betaalbare opties beschikbaar.

De overgang naar plastic ballen heeft de tafeltennis gemeenschap veranderd, maar inmiddels zijn de oude ballen vrijwel volledig vervangen. Spelers hebben zich aangepast aan de nieuwe ballen en de discussie over de oude ballen is vrijwel verdwenen. De plastic ballen zal blijven, omdat ze milieuvriendelijker zijn in productie en transport.