Moet ik doorlopende stangen of telescopische stangen kiezen?

Welke type stang moet ik kiezen?

Bij sommige tafels die wij aanbieden heb je de keuze met betrekking tot de stangen. Kies je voor een voetbaltafel met doorlopende stangen of voor telescopische stangen. Wat zijn doorlopende en wat zijn telescopische stangen eigenlijk?  En welk type stang moet je nu nemen en waarom?

We helpen je hieronder even op weg, met zaken als stevigheid, veiligheid en controle/prestatie, zodat je zelf makkelijker de keuze kunt maken.

Doorlopende stangen

Doorlopende stangen verwoorden precies wat ze zijn. Het zijn massieve voetbalstangen, uit één stuk gemaakt. Aan het ene uiteinde zit een handvat en aan de andere kant steekt de stang door de voetbaltafel heen.

Doordat deze stangen massief zijn, zijn ze ook extra stevig.

Telescopische stangen

Telescopische staven zijn complexer. De stang bestaat uit twee delen die in elkaar schuiven; de kern en de huls. De huls is voorzien van een handvat en dit is het dikkere deel van de stang. Dit dikkere deel schuift over de kern heen, zodat de stang als het ware in elkaar schuift.

Telescopische stangen steken dan ook niet door de tafel heen.

Veiligheid

Telescopische stangen werden oorspronkelijk ontwikkeld vanwege de veiligheid, omdat voetbaltafels steeds vaker gebruikt werden als een spel voor kinderen.

Het voordeel is dat het uiteinde van de stang, zich terugtrekt in de tafel in plaats van er doorheen te prikken. De stangen van een voetbaltafel zitten meestal op dezelfde hoogte als de ogen van kinderen en dus kunnen de doorlopende stangen makkelijk letsel veroorzaken.  Telescopische hebben dit risico niet.

Prestatie

Het is niet voor niets dat wereldkampioenschappen tafelvoetbal worden gespeeld op voetbaltafels met doorlopende stangen. Dit heeft alls te maken met de stevigheid en met de mate van controle. Ze zijn meer solide en gaan vaak langer mee dan telescopische stangen.