Hoeveel ruimte heb je nodig voor een airhockeytafel?

Airhockeytafels zijn over het algemeen behoorlijk groot, met uitzondering van een kleinere, tafelmodelvariant. Er zijn verschillende soorten airhockeytafels verkrijgbaar, waaronder tafelmodellen, geschikt voor thuisgebruik, arcademachines en professionele standaardtafels. Hierdoor kunnen de afmetingen aanzienlijk variëren.

Bij het bekijken van een volwaardige airhockeytafel valt meteen op dat deze aanzienlijke ruimte in beslag neemt en een indrukwekkende omvang heeft!

Optimale speelruimte

Dit betekent dat wanneer je op zoek bent naar een airhockey tafel voor op kantoor, voor in een horecagelegenheid of voor een ruimte thuis, het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je niet alleen voldoende ruimte hebt om de tafel te kunnen plaatsen, maar ook dat er genoeg ruimte is om comfortabel te spelen met voldoende speelruimte rondom de tafel!

In dit artikel zullen we de algemene afmetingen van airhockeytafels behandelen, zodat je een idee krijgt van de typische grootte van een airhockey tafel. We zullen ook bespreken hoeveel ruimte je nodig hebt voor een airhockeytafel.

We kijken naar de optimale speelruimte, de leeftijd van de spelers, hun vaardigheidsniveau en andere relevante factoren. Dit helpt je bij het selecteren van het juiste model dat past bij de beschikbare ruimte.

Afmetingen van een airhockeytafel

Hier een indicatie van de afmetingen van airhockey tafels:

Feet Tafel in Feet Tafel in centimeters
4ft 4ft x 2ft 122 cm x 61 cm
6ft 6ft x 3ft 183 cm x 91 cm
6,5ft 6ft x 3,25ft 198 cm x 99 cm
7ft 7ft x 3,5ft 213 cm x 107 cm
8ft 8ft x 4ft 244 cm x 122 cm

Tegen de muur

Als je een airhockeytafel hebt die niet precies aan deze specificaties voldoet, dan is een goede algemene regel om in gedachten te houden dat je ongeveer 6ft (183 cm) moet toevoegen aan de totale lengte van je tafel en 4ft (122 cm) aan de breedte om voldoende ruimte te hebben om comfortabel te kunnen spelen.

Als volwassenen op de airhockey tafel spelen, kun je ervoor kiezen om de tafel tegen een muur te plaatsen, omdat je dan niet om de zijkanten hoeft te bewegen om bij de puck te komen. Houd er echter rekening mee dat dit mogelijk niet zo’n comfortabele ervaring is als wanneer de tafel in het midden van de kamer staat.

Als je de tafel opstelt voor kinderen, zorg er dan voor dat de airhockeytafel niet tegen de muur staat, omdat ze mogelijk niet bij de puck kunnen vanaf het uiteinde van de tafel, afhankelijk van hun grootte. Ze moeten mogelijk om de zijkanten lopen om bij de puck te kunnen slaan.

Bewegingsruimte

Hoewel je misschien denkt dat je genoeg ruimte hebt voor een airhockey tafel moet je ervoor zorgen dat je de ruimte correct meet. Bij het overwegen van de benodigde ruimte voor een airhockeytafel moet je ook rekening houden met de spelers en de bewegingsruimte rondom de tafel.

Er zijn verschillende maten tafels beschikbaar, dus als je een grotere tafel in een riumte kunt plaatsen, maar er blijft weinig tot geen ruimte over om rond de tafel te bewegen, overweeg dan om een ​​kleinere te nemen, zodat je comfortabeler kunt spelen.

Bekijk onze airhockeytafels

Minimale benodigde ruimte

Voor een airhockeytafel is de minimale benodigde ruimte als volgt:

Tafelafmeting (Feet) Benodigde ruimte (Feet) Benodigde ruimte (Centimeter)
4ft 8ft x 4ft 244 cm x 122 cm
6ft 10ft x 5ft 305 cm x 152 cm
6,5ft 11ft x 5.5ft 335 cm x 168 cm
7ft 11.5ft x 5.75ft 351 cm x 175 cm
8ft 12ft x 6ft 366 cm x 183 cm

Ideale ruimte voor een airhockeytafel

Bij het meten van de beschikbare ruimte voor je airhockeytafel moet je rekening houden met de bewegingsruimte voor de spelers aan beide uiteinden van de tafel, net als hoe je in deze posities kunt komen.

Het is het beste om de tafel niet in de hoek van een ruimte te plaatsen, omdat een van de spelers dan zijn of haar positie niet kan innemen.

De ideale ruimte voor een airhockey tafel is er een die groot genoeg is voor zowel de tafel, de twee spelers als eventuele toeschouwers aan de zijkanten. Denk dus aan de mensen die willen spelen.

Als je alleen kinderen hebt die willen spelen, hebben ze minder ruimte nodig rondom de tafel dan volwassenen.

Ideale benodigde ruimte

Een minimaal benodigde ruimte voor een airhockeytafel is natuurlijk prima, maar prettiger is uiteraard nog iets meer ruimte voor iedereen. Daarom: voor een airhockeytafel is dit de ideale benodigde ruimte:

Tafelafmeting (Feet) Ideale ruimte (Feet) Ideale ruimte (Centimeter)
4ft 10ft x 5ft 305 cm x 152 cm
6ft 12ft x 6ft 366 cm x 183 cm
6.5ft 13ft x 6.5ft 396 cm x 198 cm
7ft 14ft x 7ft 427 cm x 213 cm
8ft 15ft x 8ft 457 cm x 244 cm

Hoeveel weegt een airhockey tafel

Bij het inrichten van de ruimte voor je airhockeytafel is het ook belangrijk om rekening te houden met de vloer. De tafels zijn doorgaans erg zwaar, waarbij de standaard 8-voet versie tussen de 100 en 250 kilo weegt.

Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat de vloer het gewicht kan dragen. Vloeren van vinyl, die zachter zijn, kunnen het gewicht niet ondersteunen en zullen daardoor kromtrekken.

Natuurlijk, als je je vloer niet wilt vervangen maar wel genoeg ruimte hebt voor de tafel, overweeg dan een kleiner formaat tafel, omdat dit de druk op je vloer zal verminderen.