Welke poolkeu maat heb ik nodig voor mijn pooltafel?

Als je op zoek bent naar een nieuwe poolkeu, is het belangrijk om te weten welke maat keu het beste bij jou en je pooltafel past. In dit artikel leggen we uit hoe je de juiste poolkeu maat kunt kiezen voor een optimaal speelcomfort en de beste prestaties.

Lengte van de poolkeu

De meest voorkomende lengte van een poolkeu is 57 inch, wat overeenkomt met ongeveer 145 cm. Dit is de standaardlengte die wordt gebruikt in de meeste professionele pooltoernooien. Als je echter een kleine pooltafel hebt of als je niet zo groot bent, kan een kortere keu beter passen, zoals een keu van 52 inch (122 cm) of 48 inch (105 cm).

Een kortere keu van 48 inch is bijvoorbeeld geschikt voor kinderen of voor gebruik op een kleinere pooltafel. Een 52 inch keu is geschikt voor een kleinere kamer met een kleinere pooltafel. Voor de meeste volwassenen is een standaardlengte van 57 inch echter de beste keuze.

Inch Cm

Gewicht van de poolkeu

Het gewicht van de poolkeu is ook belangrijk bij het kiezen van de juiste keu voor jouw pooltafel. Over het algemeen geldt dat een zwaardere keu beter geschikt is voor een grotere pooltafel, terwijl een lichtere keu beter werkt op een kleinere tafel. Het gewicht van de keu wordt meestal uitgedrukt in ounces en varieert meestal tussen 18 en 21 ounces.

Als je een grotere pooltafel hebt, kies dan voor een zwaardere keu, bijvoorbeeld 20 of 21 ounces. Als je een kleinere pooltafel hebt, kan een lichtere keu van 18 of 19 ounces beter werken. Het is belangrijk om te onthouden dat het gewicht van de keu een kwestie van persoonlijke voorkeur is, en dat je misschien verschillende gewichten moet uitproberen voordat je de beste keuze maakt.

Ounces Gram

Diameter van de pomerans

De diameter van de pomerans van de poolkeu is ook belangrijk bij het kiezen van de juiste keu voor jouw pooltafel. De meest voorkomende diameter voor de pomerans van een poolkeu is 12 millimeter, maar 13 millimeter kan ook. Over het algemeen geldt dat een smallere tip beter is voor het spelen van precisieschoten, terwijl een bredere pomerans beter is voor het spelen van stootballen.

Als je je voornamelijk richt op precisieschoten, is een pomerans van 12 millimeter de beste keuze, vandaar dat al onze Heemskerk keuen zijn uitgerust met een pomerans van 12 millimeter.

bekijk alle poolkeuen

Welke lengte moet ik kiezen?

De lengte van de keu is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de lengte van de pooltafel en de lengte van de speler. Over het algemeen geldt dat hoe langer de speeltafel, hoe langer de keu moet zijn. Een veel voorkomende richtlijn is dat de lengte van de keu ongeveer even lang moet zijn als de afstand tussen de grond en de kin van de speler.

Als vuistregel kan worden gesteld dat een speler van gemiddelde lengte (ongeveer 1,75 meter) een keu van 140-145 cm nodig heeft voor een 7ft pooltafel en een keu van 145-150 cm voor een 8ft speeltafel.

Bij Heemskerk hebben we keuen in verschillende lengtes, variërend van 105 cm tot 145 cm. Onze keuen zijn gemaakt van hoogwaardige materialen en zijn ontworpen voor een optimale balans en grip.