Wat is de juiste afmeting van een airhockey tafel?

Airhockey is een leuk en spannend spel. Het zorgt voor plezier en spanning in elke speelruimte. De grootte van de airhockey tafel is belangrijk bij het maken van de juiste keuze. Er zijn airhockeytafels in verschillende maten, maar wat is nu de officiële maat en wat zijn gangbare formaten tafel? We nemen alles even met je door.

Airhockeytafel vanaf 4ft

Grootte doet er toe! Airhockeytafels kunnen erg verschillen in grootte, afhankelijk van hoe je ze wilt gebruiken. Het is essentieel dat de tafel groot genoeg is om de puck en de spelers voldoende bewegingsruimte te geven. De meeste airhockeytafels voor thuis beginnen bij een afmeting van 4ft. Deze maat is ideaal voor jongere kinderen en gezinnen, omdat spelers alleen hun armlengte hoeven en vaak kunnen gebruiken.

Het is goed om te weten dat oudere jongeren en volwassenen soms moeite kunnen hebben met spelen op de kleinere tafels.

Ook zijn er airhockey tafels speciaal ontworpen voor kinderen en gezinnen, verkrijgbaar in 5ft (150 cm), wat zeker beter is voor grotere gezinsleden om op te spelen. De meest voorkomende maat voor thuisgebruik is een airhockey tafel van 6ft (180 cm).

Officiële maat

De grootste airhockeytafels voor thuis zijn tussen de 6ft en 7 ft. Bij Heemskerk hebben we de perfecte tussenmaat, namelijk een airhockey tafel van 6,5ft. Airhockey spelers die net iets meer willen zijn natuurlijk op zoek zijn naar grotere tafels. Daarom zijn er vooral veel 7ft airhockey tafels.

De officiële maat voor een airhockeytafel is trouwens 8ft. We hebben het dan over de grote, commerciële tafels die je in speelhallen en bars vindt.  Veel commerciële 8ft tafels zijn ook verkrijgbaar in een maat kleiner, van 7ft (210 cm). Deze tafels geven wel het gevoel van een officiële tafel, maar hebben een kleiner formaat, zodat ze makkelijker passen in kleinere ruimtes.

Er zijn zelfs airhockey tafels die professioneel ogen, maar die nog een slagje kleiner zijn, en dan kom je dus op 6ft.