Hoe maak je een airhockey tafel schoon?

Heb je een goede airhockeytafel? Zorg dan dat hij mooi blijft. Je moet leren hoe je hem schoonmaakt. Doe dit vaak.

Als je het niet doet, wordt de puck langzaam. Dit komt door opgehoopt vuil. De spellen worden dan minder leuk. Maak dus een slimme keuze! Onderhoud je airhockey tafel een beetje. Zo blijven je spellen leuk. En ziet je tafel er goed uit.

Waarom zou ik mijn airhockey tafel schoonmaken?

Een beetje airhockey tafel heeft een motor en die motor blaast lucht. Tafels zonder motor hebben dit niet. De spellen zijn dan langzaam en saai. Eigenlijk is dit dan ook geen airhocket, maar ‘push hockey’.

Airhockey is veel sneller. De kracht van de lucht duwt de puck omhoog. De luchtgaten in de tafel moeten dus open blijven. Zo kan de lucht goed stromen. En gaat de puck mooi over de tafel.

Het is ook belangrijk om de gaten van de tafel schoon te maken en de tafel goed te onderhouden. Vuil en stof hopen zich namelijk op. Hierdoor gaat de puck langzamer. Als je dit te lang laat zitten, kan de airhockeytafel krassen krijgen.

Hoe vaak moet schoonmaken?

Een goede regel is om je tafel eens per week schoon te maken na het spelen. Dit gaat vooral om het verwijderen van stof en vuil van het oppervlak van de tafel. De luchtgaten van de airhockeytafel schoonmaken is veel minder vaak nodig. Een of twee keer per jaar is genoeg.

Als je het oppervlak van de tafel schoonmaakt, hoef je de zijrails niet schoon te maken. Het lijkt misschien alsof je ze verwaarloost, maar een dun laagje vuil op de rails is juist belangrijk. Het helpt om te voorkomen dat de puck van de tafel af vliegt.

Wat Heb Je Nodig:

• Stofzuiger
  • Zachte doek/papieren handdoek
  • Schoonmaakmiddelen zoals isopropylalcohol of ruitenreiniger
  • Boor en 1/32” boor
  • Polijstmiddel (optioneel)
  • Doorzichtige epoxy (optioneel)
  • Wattenstaafje/tandenstoker (optioneel)

Hoe maak je een airhockey tafel schoon: stap voor stap

Stap 1: Zet de Blowers Aan De eerste stap is een makkelijke. Zet de blowers aan. Dit voorkomt dat stof of vloeistoffen in de gaten komen tijdens het schoonmaken.

Stap 2: Herstel Deuken (Optioneel) Heb je een grote deuk in je tafel, dan wil je die repareren. Zo zorg je dat de puck goed blijft bewegen tijdens spellen.

De makkelijkste manier om dit te doen is met doorzichtige epoxy. Vul de deuk met epoxy tot iets over het volle punt (dit voorkomt dat je te weinig vult, en dan opnieuw moet gieten). Als de epoxy hard is geworden, schuur je het glad tot het gelijk is met de tafel.

Stap 3: Stofzuig de Tafel Met stofzuigen haal je los vuil van het oppervlak van de tafel. We hebben het hier over stof en vuil. Neem de tijd en ga over het hele oppervlak van de tafel, laat geen stuk ongestofzuigd.

We raden ook aan om je schoonmaakmethode aan te passen aan je stofzuiger. Als je een mondstuk met zachte borstels hebt, kun je de tafel aanraken en is het werk snel klaar. Als je geen speciaal opzetstuk hebt, moet je de slang iets boven de tafel houden. Dit betekent dat het stofzuigen veel langer duurt.

Stap 4: Maak de Tafel Schoon Nu gaan we het hardnekkige vuil aanpakken. Je hebt een paar opties voor je schoonmaakmiddel. Wij raden isopropylalcohol of schoonmaakalcohol aan, dat is heel gewoon en je hebt het misschien al in huis. Je kunt ook ruitenreiniger gebruiken. Zorg er alleen voor dat je de soort zonder ammoniak krijgt!

Breng een beetje schoonmaakmiddel aan op een zachte doek of papieren handdoek en veeg het hele oppervlak van de tafel af. We raden ook aan om de buitenkant van de tafel af te vegen, zoals de poten, om je tafel er fantastisch uit te laten zien.

Stap 5: Poets de Tafel (Optioneel) De laatste stap van het schoonmaken van de tafel is optioneel. Airhockeytafels hebben gladde oppervlakken, dus het is niet meer nodig om je tafel te poetsen. Sterker nog, sommige experts raden het af omdat het de luchtgaten kan verstoppen.

Maar, poetsen kan goed zijn als je tafel na het schoonmaken nog steeds een beetje langzaam is en je het spaarzaam gebruikt. Ons advies is om alleen specifieke airhockeytafel poetsmiddelen te kopen en een heel lichte, gelijkmatige laag aan te brengen. Als het droog is, veeg je de tafel nog een keer af en poets je het oppervlak voor een mooie glanzende afwerking.

Stap 6: Schuur de Pucks Een vaak vergeten deel van het onderhoud van de airhockeytafel is de zorg voor de pucks. Na lang gebruik krijgen pucks het flink te verduren en kunnen ze flink bekrast of zelfs gedeukt raken. Dit voorkomt dat ze soepel over de tafel glijden.

De oplossing is eenvoudig, schuur de pucks lichtjes met fijnkorrelig schuurpapier tot ze glad zijn. Gelukkig is dit nog een schoonmaakstap die je maar af en toe hoeft uit te voeren. Net als het schoonmaken van de luchtgaten, eens of twee keer per jaar is voldoende.