Wat kost een pingpongtafel?

Kijk naar je budget

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe tafeltennistafel, dan kom je er al snel achter dat er veel verschillende pingpongtafels beschikbaar zijn in net zoveel verschillende prijsklassen.

Omdat er zoveel keuze is, is het voor jezelf in elk geval van belang dat je weet hoeveel je aan een pingpongtafel zou willen uitgeven. Kortom, welke tafel past bij jouw budget.

Verschillende soorten

In het algemeen geldt dat de gemiddelde kosten van een kwalitatief goede tafeltennistafel liggen tussen de €250,- en €2.000,-.  Het is duidelijk dat niet alle pingpongtafels hetzelfde zijn en dus maken we voor het gemak even een onderverdeling, met bijbehorende indicatieve prijzen.

Er zijn eigenlijk 4 soorten pingpongtafels:

En dan zijn er uiteraard nog mini pingpongtafels, die niet het gewone formaat hebben, maar vooral worden gekozen als er geen plaats is voor een volwaardige tafeltennistafel.

Materialen Indoor en Outdoor

Indoor tafeltennistafels worden gebruikt in binnenruimtes, zoals huizen en kantoren. Outdoor tafeltennistafels worden gebruikt voor buitenomgevingen, zoals achtertuinen en terrassen. Door het verschil in gebruik, is er ook in verschil in gebruikte materialen.

Omdat outdoor tafeltennistafels constant buiten in zon en regen staan, worden buitentafels vervaardigd met het oog op duurzaamheid. Er wordt bijvoorbeeld een speciale coating aangebracht en het speelveld is vaak van een ander materiaal, zodat het niet krom trekt.

Dit alles verklaart het verschil in prijs tussen indoor en outdoor tafeltennistafels. Tafeltennistafels voor buiten zijn meestal duurder dan tafels voor indoor tafeltennistafels, hoewel het prijsverschil natuurlijk ook afhangt van uitvoering/model.

Professionele Tafeltennistafels

Wat verstaan we onder professionele tafeltennistafels? Dat zijn tafels die (inter)nationaal gebruikt worden door verenigingen en door bonden voor het organiseren van wedstrijden en toernooien.

De échte professionele tafeltennistafels hebben een keurmerk van een nationale tafeltennisbond, of van de Internationale Tafeltennis Bond (ITTF). Op het moment dat een tafeltennistafel goedgekeurd is door de ITTF, dan heeft de tafel alle keuringen doorstaan en vind je het logo van de ITTF terug op de tafeltennistafel.

Een voorbeeld hiervan is de door de ITTF goedgekeurde Heemskerk Novi 2400 (verkrijgbaar met een groen en blauw speelveld). Deze wedstrijd tafeltennistafel is voor het spelen van tafeltennis, dus het beste dat er is. In Nederland worden er dan ook veel Eredivisie wedstrijden op gespeeld.

Professionele tafeltennistafels

Design tafeltennistafels

Dan zijn er nog design tafeltennistafels. Dit zijn pingpongtafels die er goed uit moeten zien en die er dus wat anders uitzien dan de gangbare modellen. Het design staat op de eerste plaats, daarna komt het het speelplezier. Deze tafel kies je als blikvanger.

Kosten Pingpongtafel

Nu we alle verschillende soorten pingpongtafels op een rijtje hebben gezet, kunnen we hieronder richtprijzen geven per categorie.

Soort tafeltennistafel prijs vanaf prijs tot
Mini Pingpongtafel € 60,- € 130,-
Tafeltennistafel voor binnen € 250,- € 600,-