Hoe kies je het juiste tafeltennisnetje?

Een tafeltennisnetje en netpost zijn belangrijk voor tafeltennis, met verschillende stijlen om uit te kiezen. Let vooral op hoe en waarvoor je deze wilt gebruiken als je op zoek bent naar een nieuwe. Dus waar moet je op letten bij het kiezen van een pingpong netje en netpost? Om te beginnen, laten we ons concentreren op de basis.

De regels voor een tafeltennisnet en netpost

Het volgende staat in de regels:

• De netset bestaat uit het net, de ophanging en de ondersteunende posten, inclusief de klemmen waarmee ze aan de tafel worden bevestigd.
  • Het net wordt opgehangen aan een koord dat aan beide uiteinden is bevestigd aan een rechtopstaande stang van 15,25 cm hoog, waarbij de buitenste grenzen van de stang zich 15,25 cm buiten de zijlijn bevinden.
  • De bovenkant van het net moet over de gehele lengte 15.25 cm boven het speeloppervlak zijn.
  • De onderkant van het net moet over de gehele lengte zo dicht mogelijk bij het speeloppervlak zijn zonder het te raken, en de uiteinden van het net moeten van boven naar beneden aan de ondersteunende stangen worden bevestigd.

Dit betekent in gewoon Nederlands dat het tafeltennisnetje:

• 1,83 meter lang moet zijn;
  • 15,25 cm hoog moet zijn;
  • de bovenkant van het net moet over de gehele lengte dezelfde hoogte hebben;
  • de onderkant van het net moet zo dicht mogelijk bij het speeloppervlak zijn zonder het te raken;
  • de uiteinden van het net moeten van boven naar beneden aan de ondersteunende palen worden bevestigd.

ITTF

Nog even een extra puntje. Hierboven hebben we de algemeen geldende regels voor tafeltennis benoemd. Naast deze regels zijn er ook internationale reglementen, opgesteld door de Internationale Tafeltennis Federatie (ITTF).

De algemene regels zijn er voor iedereen die gewoon wil tafeltennissen, terwijl de internationale reglementen extra regels bevatten die worden gebruikt bij alle internationale evenementen en ook bij veel nationale evenementen op hoger niveau, waarbij hiervoor ook de regels van de NTTB, de Nederlandse Tafeltennisbond, worden gehanteerd.

De ITTF en NTTB regels schrijven voor dat een tafeltennisnetje een officiële goedkeuring moet hebben. Wij hebben zo’n professioneel tafeltennisnetje, goedgekeurd door de ITTF, en daardoor ook door de NTTB de Heemskerk Classic. Dit tafeltennisnet mag dus voor officiële wedstrijden worden gebruikt. Nationaal en internationaal.

De functie van een tafeltennisnet

Een pingpongnet moet een obstakel zijn, maar mag de kans op gelukspunten niet vergroten. Als de bal het bovenste deel van het netje raakt, moet deze terugvallen aan de kant van de speler die slaat of naar voren stuiteren, maar niet gewoon overrollen naar de andere kant. De spanning langs de bovenkant van het net moet hoger zijn dan de rest van het net.

Daarom moet het textiel strak aan een koord worden opgehangen en stevig aan de rechtop staande stangen worden bevestigd. Netset zonder ophangkoord mogen niet worden gebruikt bij officiële evenementen.

Bekijk alle tafeltennisnetjes

Hoe kies je het juiste tafeltennisnetje?

Bij het kiezen van een geschikt pingpongnetje en netpost is het belangrijk om te overwegen waar je het net voor wilt gebruiken. Voor thuisgebruik of niet-competitief spel hebben we veel verschillende netten om uit te kiezen. Er zijn over het algemeen  een aantal soorten netset waaruit je kunt kiezen.

Permanent bevestigd

Bij buiten tafeltennistafels is de netassemblage meestal permanent bevestigd aan de tafel. Deze netassemblages hebben meestal dezelfde breedte als de tafel, ongeveer 152 centimeter lang, in plaats van de officiële lengte van 183 centimeter. En sommige inklapbare tafels hebben ook een vast bevestigde netpost, die meestal de juiste lengte van 183 centimeter heeft.

Knijpklem

Sommige netposten gebruiken een knijpklem om de set aan de tafel te bevestigen. We merken dat deze populair zijn, omdat ze snel en gemakkelijk aan een tafel kunnen worden bevestigd.

Schroefklem

Maar de meest gebruikte variant is de met een schroefklem, die je met de hand aan en los kunt draaien. Deze bieden de goede stabiliteit en aanpassingsmogelijkheden.

Voorbeelden netje:

Flexibel

Een pingpongnetje dat de laatste jaren in populariteit is toegenomen is het flexibele netje. Deze past op heel veel pingpontafels, maar ook op bijvoorbeeld eettafels en vergadertafels. Deze kun je heel breed of heel smal maken en heeft een grote klemopening.